Monday, December 14, 2009

JIMAT DAN PRAKTIKAL


Terjemahan penataan kediaman yang dihasilkan memberi gambaran keluasan yang maksimum dan mengekalkan ciri-ciri praktikal. Konsep hiasan sebegini ada kalanya sinonim dikaitkan dengan gaya industrial atau loft yang lebih ringkas, namun masih mampu memercikkan imej interior yang elegan. Di samping warna-warna asas lain, pemilihan rona putih juga sesuai dijadikan sebagai warna utama. Bagi menyemarakkan lagi gaya dekorasi, tambahkan keserian corak bunga-bungaan untuk memberikan karakter kepada ruang kediaman. Kebijaksanaan dalam membuat percaturan tata hias agar tidak kelihatan berserabut dan less is more adalah elemen yang perlu anda diterapkan.

Penggunaan konkrit tanpa kemasan cat merupakan ciri yang perlu ditonjolkan. Antaranya, ia boleh dijadikan elemen dekorasi di ruang taman seperti binaan pangkin, ruang dapur untuk binaan kaunter kerja atau di ruang dapur basah yang memerlukan ruang kerja tahan lasak, di ruang tamu sebagai rak televisyen binaan dalam ataupun di ruang bacaan sebagai rak penstoran buku-buku rujukan. Tidak salah sekiranya anda menggabungkan prinsip-prinsip rekaan Frank Lloyd Wright dengan konsep sebegini bagi menampilkan imej ruang yang lebih moden.
Asas rekaan yang menghubungkan semua ruang atau mempunyai aliran trafik secara langsung perlu diberi penumpuan. Elemen pencahayaan juga perlu diambil kira. Konsep rekaan sebegini kebiasaan menerima bantuan pencahayaan semula jadi lebih daripada 50%. Keterbukaan ruang adalah asas penting dalam memberi pencahayaan yang sempurna selain aliran udara segar. Pilihan perabot dan kelengkapan bergaya ringkas dapat membentuk penampilan ruang agar tampil menyerlah dengan identiti tersendiri.

No comments:

Post a Comment